KABIR KARSAN

نمایشگاه بین المللی مشهد

آشنایی با نمایشگاه بین المللی مشهد
21
November
2023
فهرست محتوا
آشنایی با نمایشگاه بین المللی مشهد
November 21, 2023

نمایشگاه بین المللی مشهد

هر ساله در شهرهای پر جمعیت و بزرگ کشور نمایشگاه های بین المللی در راستای معرفی هرچه  بیشتر کسب و کارها و ایجاد فرصتی برای نمایش خدمات آن ها به افراد در چند روز متوالی برگزار می گردد. برای تمامی کسب و کارهای فعال در هر نوع حوزه، شرکت در نمایشگاه های بین المللی یک فرصت ویژه و استثنایی محسوب می شود.

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی یکی از چندین شهر مهم و پرجمعیت کشور، هر ساله میزبان نمایشگاه های متعدد و گوناگونی می باشد که در حقیقت با برگذاری این  عنوان های نمایشگاه ها نوعی سکوی پرتاب برای هر کسب و کار نوپا و یا قدرتمند در هر زمینه ای است. در ادامه برای آشنایی هر چه بیشتر با نمایشگاه بین المللی مشهد با ما همراه باشید.با نمایشگاه سئول آشنا شوید.

 

آشنایی با تاریخچه نمایشگاه

برگذاری نمایشگاه های بین المللی قدمتی حدود به 3500 سال دارند، اگر بخواهیم به طور دقیق تری در مورد قدمت اولین نمایشگاه صحبت کنیم،قبل از هر چیز درخواست میکنم مقاله ی آشنایی با نمایشگاه بین المللی سئول را مطالعه بفرماییددر ادامه  باید بگوییم برای اولین بار قوم قنیقی ها در بین النهرین پیشگام در اجرای اولین نمایشگاه بین المللی بوده اند و پایه و اساس نمایشگاه را پایه گذاری کردند.

تاریخچه برگزاری نمایشگاه در ایران

یکی از عواملی که در ترویج و گسترش برگزاری نمایشگاه در ایران نقش بسیار اساسی داشت، بازارهای قدیم و ایجاد غرفه های گوناگون در راستای فروش محصولات بوده است. در این میان بسیاری از بازارهای بزرگ موجود در ایران از گذشته های بسیار دوری با فعالیت هایی از قبیل بازرگانی و داد و ستد در این حوزه فعال بوده اند.

درصد بسیار زیادی از شهرهای بزرگ ایران و بندرگاه ها در گذشته بر سر راه بازرگانان بزرگ و تجار قرار داشته اند، همچنین در مسیر جاده های بسیار مهم همانند جاده ابریشم که محل تردد بازرگانان قدیم بوده است، نمایشگاه های بسیار متعددی برگزار می شد. از معروف ترین نمایشگاه های قدیم ایران می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • نمایشگاه در اصفهان مربوط به دوران قاجار که موسس آن عباس میرزای قاجار بود که این بازار متشکل از بازرگانان عثمانی و روس بود.
  • بازارهای نمایشی در اصفهان مربوط به دوران صفویه

در سال 1343 قانونی مبنی بر تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی به تصویب رسید و در این راستا در سال 1348 نمایشگاه بین المللی آسیایی با همکاری و مشارکت 33 کشور برای نخستین بار در تهران برگزار گردید.

پس از اجرای سه نمایشگاه آسیایی در سال 1352 برای نخستین بار نمایشگاه بین المللی تهران برپا شد که تا سال 1379 حدود به 26 نمایشگاه بسیار بزرگ در حوزه بازرگانی در تهران برپا شد و پس از سال 1380 تا به امروز به صورت کاملا تخصصی برگزار می شود.

هدف کلی از برپایی نمایشگاه چیست؟

هر ساله یا به طور دقیق تر می توان گفت هر ماه، نمایشگاه های بین المللی در هر شهر به ویژه شهرهای پرجمعیت با اهداف بزرگ و چشم اندازی وسیع برپا می گردند، به طور کلی هدف از برپایی نمایشگاه ها به شرح زیر می باشد.

  • یافتن فرصت ویژه در راستای یافتن شرکای تجاری برای هر کسب و کار
  • کمک به افزایش میزان قابل توجه از حجم فروش محصولات و یا خدمات یک کسب و کار
  • بررسی و نشست کاری با رقبا در حیطه مرتبط با فعالیت خویش
  • ارزیابی و بررسی کلی مربوط به صنعت مرتبط
  • برآورد بازارهای جدید در سرتاسر جهان
  • بررسی وضعیت های موجود رقابت میان شرکت کنندگاه نمایشگاه های بین المللی
  • ارزیابی نوع وضعیت مربوط به صادرات محصولات در بازارهای بین المللی
  • تبادل و کسب تجربیات بیشتر در میان غرفه داران در سرتاسر جهان
  • آشنایی بیشتر و بهتر با روش‌ های نوین تولید پربازده و ابداعات جدید
  • حرکت در راستای بازارهای جهانی و همچنین تولید محصولات باکیفیت و جدید برای شرکت
  • ترکیب شارکت ها با فعالیت هایی از قبیل، سمینارها و تورهای شرکت

نمایشگاه بین المللی مشهد

یکی از بزرگ ترین و مجهزترین نمایشگاه های بین المللی در شهر مشهد واقع گردیده است، این نمایشگاه با طراحی منحصر به فرد و کارآمد خود وسعتی حدودا 550 هزار متر مربعی را تحت پوشش خود قرار داده است. چشم انداز و مساحت بسیار مناسب بی نظیر این نمایشگاه قابلیت گنجایش بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده را دارد.

نمایشگاه بین المللی واقع در مشهد در سال 1372 تاسیس گردید و در نهایت در سال 1377 با هدفی مبنی بر توسعه صنعت نمایشگاهی فعالیت خود را آغاز نمود. نمایشگاه بین المللی مشهد با بهره گیری از سالن های متعدد و ارائه امکانات متنوع و گوناگون میزبان نمایشگاه های مختلف در طول سال می باشد.

نمایشگاه بین المللی واقع در مشهد در واقع یکی از مهم ترین و بزرگ ترین نمایشگاه های بین المللی در شرق کشور به حساب می آید. همانطور که گفته شد این نمایشگاه با دارا بودن مساحتی حدود 550 هزار متر مربع که حدود 25 هزار متر مربع آن مخصوص به فضای نمایشگاهی می باشد، یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های کشور محسوب می شود.

این نمایشگاه با دارا بودن وسعت 70 هزار متر مربعی فضای سبز، پارکینگ با ظرفیت 5000 خودرو، سالن و فضای باز جهت نمایشگاه به گونه ای طراحی گردیده است که نقل و انتقال کالا، وسایل نقلیه و … را راحت کرده است. جهت رفاه بیشتر بازدید کنندگان غرفه های خوراکی و اغذیه در اطراف تمامی سالن ها و مسیر بازدید کنندگان واقع گردیده است.

حوزه های فعالیتی نمایشگاه بین المللی مشهد

نمایشگاه بین المللی مشهد در حوزه های بسیار زیادی فعالیت دارد، حوزه های فعالیتی نمایشگاه مشهد به شرح زیر می باشد.

  • میزبان تمامی نمایشگاه های ملی و بین المللی
  • میزبان و برگزار کننده نمایشگاه های خارج از کشور
  • اعزام هیات های تجاری به کشور هدف
  • میزبان و برگزار کننده سمینارها، کنفرانس‌های علمی و فرهنگی و همایش های گوناگون
  • ارائه خدماتی که مورد نیاز غرفه داران می باشد اعم از حمل و نقل؛ تبلیغات گسترده، غرفه آرایی و …

با توجه به اینکه نمایشگاه بین المللی مشهد یکی از مهم ترین نمایشگاه های کشور تلقی می شود همین امر سبب شده تا میزبان فعالیت های گوناگونی باشد. همچنین مساحت بسیار زیاد این مجموعه سبب شده تا بتواند گنجایش بازدید کنندگان با تعداد بالا را داشته باشد.

امکانات ویژه نمایشگاه بین المللی مشهد  

نمایشگاه مشهد امکانات ویژه ای را برای غرفه داران و افراد مراجعه کننده به ارمغان آورده است که همین امر سبب تمایز این نمایشگاه شده است.

  • دارای اینترنت پرسرعت وایرلس(wireless)
  • بهره گیری از خط تلفن داخلی و مستقیم
  • دارای برق سه فاز و تک فاز براساس نیاز افراد غرفه دار
  • بهره گیری از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب و قدرتمند
  • دارای سیستم دوربین مدار بسته در کلیه ساعات که قابلیت پوشش تمامی مناطق را دارد.
  • دستگاه ATM و خدمات بانکی
  • خدمات ویژه ترخیص کالا
  • سرویس حمل و نقل مناسب جهت رفت و آمد
  • برخورداری از آوای نمایشگاه، تابلوها جهت تبلیغات گسترده و اطلاع رسانی
  • فوریت های پزشکی و خدمات آتش نشانی
  • چرثقیل جهت جا به جایی غرفه
  • تهیه کفپوش مناسب برای هر غرفه که بر عهده نمایشگاه می باشد.
  • طراحی، غرفه آرایی و اجرای طراحی در صورت تمایل توسط نمایشگاه

فضای نمایشگاه مشهد چگونه است؟

تمامی نمایشگاه ها متشکل از فضای داخلی و خارجی می باشد، نمایشگاه بین المللی نیز مشهد از این قاعده مستثنا نمی باشد. نمایشگاه مشهد دارای 4 سالن با نام هایی همچون مفاخر، خیلج فارس، عطار و فردوسی است، علاوه بر این سالن ها از تالار همایش بزرگ و مجهز برخوردار می باشند.

تمامی کسب و کارها اعم از بزرگ و کوچک می توانند یکی از غرفه های موجود در نمایشگاه را رزرو و در آن جا فعالیت خود را آغاز نمایند. البته به این نکته توجه داشته باشید موضوعاتی که نمایشگاه هر سال میزبان آن می باشد، متفاوت است.

آشنایی با تالار همایش نمایشگاه بین المللی مشهد

نمایشگاه بین المللی مشهد در واقع یک مرکز همایش بین المللی نیز است که از مواردی همچون سالن ویژه همایش ها، آمفی تئاتر رو باز، سالن های مسقف با دارا بودن ظرفیت های متفاوت در راستای برگزاری همایش ها و مراسم ها برخوردار است.

تا به امروز تعداد بسیار زیادی از سمینارهای علمی و فرهنگی متفاوت، همایش های گوناگون، جشن های فارغ التحصیلی و … در این نمایشگاه برگزار گردیده است، همچنین این نمایشگاه پذیرای بیش از 3000 مهمان بوده است.

تجهیزات ویژه سالن همایش نمایشگاه مشهد

سالن همایش نمایشگاه بین المللی مشهد به علت اهمیت بسیار بالایی که دارد و همچنین محیطی بسیار مهم تلقی می شود باید از تجهیزات ویژه ای برخوردار باشد، تجهیزات ویژه موجود در سالن همایش نمایشگاه مشهد به شرح زیر می باشد.

  • سیستم ویژه و پرقدرت صوت فضای بسته و رو باز
  • سیستم هوشمند ترجمه همزمان
  • سیستم تهویه مطبوع هوا
  • سیستم ویژه پخش همزمان صوت و تصویر با کیفیت فوق العاده بالا
  • برخورداری از اینترنت پرسرعت و امکان برگذاری سمینار به صورت آنلاین

امکانات ویژه و منحصر به فرد سالن همایش نمایشگاه بین المللی مشهد سبب شده تا این مکان به یکی از محیط های فوق العاده جهت برگزاری سمینار، همایش های متنوع، جشن فارغ التحصیلی و … در مشهد تبدیل شود.

نحوه تهیه بلیط نمایشگاه بین المللی مشهد

در صورتی که قصد دارید جهت حضور در نمایشگاه بین المللی مشهد بلیط تهیه نمایید اما نمی دانید به چه صورت باید جهت تهیه بلیط اقدام نمایید، خوب است بدانید که به دو صورت حضوری و غیر حضوری می توانید نسبت به خرید بلیط اقدام نمایید.

در صورتی که قصد دارید به صورت حضوری بلیط خود را تهیه نمایید می توانید با مراجعه به باجه نمایشگاه نسبت به خرید بلیط خود اقدام نمایید؛ اما در صورتی که قصد دارید نسبت به خرید بلیط به صورت آنلاین اقدام نمایید می توانید با دانلود و مراجعه به اپلیکیشن شهر من که مرتبط با شهرداری شهر مشهد است، بلیط خود را با 20 درصد تخفیف تهیه نمایید.

ساعات بازدید از نمایشگاه بین المللی مشهد

به طور معمول ساعات بازدید از نمایشگاه به عواملی همچون نوع رویداد پیش رو و فصل برگزاری نمایشگاه بستگی دارد؛ اما به طور کلی نمایشگاه از ساعت 16 الی 22 پذیرای بازدیدکنندگان عزیز می باشد و لحظاتی بسیار به یاد ماندنی را برای آن ها به ارمغان می آورد.( در نظر داشته باشید که قبل از حضور در نمایشگاه نسبت به تهیه بلیط به تعداد افراد حاضر اقدام نمایید.)

آدرس نمایشگاه مشهد

آدرس  نمایشگاه بین المللی مشهد: در انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار نمایشگاه و در نزدیکی میدان نمایشگاه واقع گردیده است. در صورتی که قصد بازدید از نمایشکاه را دارید می توانید به راحتی با وسیله های نقلیه عمومی همانند مترو و یا اتوبوس استفاده نمایید.در صورتی که از محل دقیق نمایشگاه بین المللی مشهد اطلاعی ندارید، ما به شما کمک می کنیم.

نحوه اجاره غرفه در نمایشگاه بین المللی مشهد

همانطور که در موارد بالا به آن اشاره کردیم، شرکت در نمایشگاه برای تمامی کسب و کارها مهم و ضروری است. در واقع می توان گفت شرکت در نمایشگاه های بین المللی، اجاره غرفه و معرفی خدمات و با کالا به بازدیدکنندگان نمایشگاه نوعی سکوی پرتاب بوده که سبب جذب هر چه بیشتر افراد می گردد.

در صورتی که قصد دارید در نمایشگاه شرکت کنید و غرفه ای در اختیار داشته باشید می توانید به دو صورت آنلاین و حضوری نسبت به رزرو غرفه مد نظر خود اقدام نمایید.

البته در نظر داشته باشید در کنار تمامی موارد بهره گیری از طراحی، پیاده سازی و اجرای جهت غرفه خود می تواند تاثیر بسیار زیادی در جلب نظر افراد داشته باشد، شما می توانید به کمک تیم های بسیار ماهر در این حوزه و یا از خود نمایشگاه در این راستا کمک بگیرید و طراحی مد نظر خود را برای غرفه انتخاب نمایید.

mashhad expo

قوانین و مقررات مهم برای شرکت در نمایشگاه بین المللی مشهد

در صورتی که قصد دارید در نمایشگاه بین المللی مشهد شرکت نمایید، باید از قوانین و مقررات غرفه سازی مطلع باشید، قوانین و مقررات مهم جهت شرکت در نمایشگاه های بین المللی به شرح زیر می باشد.

  • افراد غرفه دار مجاز به نمایش کالاهای خارجی و یا پوسترهایی با نشان و یا نام شرکت های خارجی در غرفه خود نمی باشند.( در صورت رعایت نکردن این مورد فرد غرفه دار ملزم به پرداخت اجاره بها غرفه بر اساس تعرفه بخش خارجی نمایشگاه و ارزی خواهد بود.)
  • خارج نمودن کالا در دوران برگزاری نمایشگاه ممنوع می باشد، با توجه به این نکته از آوردن اقلام غیر ضروری خودداری نمایید.
  • افراد باید تصویر گواهی استاندارد کالاهای تولید خود را با ثبت نام به ستاد برگزاری نمایشگاه ارائه نمایند.
  • تعیین و انتخاب محل غرفه همچنین نحوه واگذاری آن به طور کامل بر عهده برگذار کننده می باشد و فرد متقاضی نمی تواند نسبت به مکان خاصی اقدام نماید.
  • در صورتی که افراد شرکت کننده به مدت یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه مربوطه از حضور در نمایشگاه اعلام انصراف نمایند، سالن های برگزار کننده می توانند 10 درصد مبلغ پرداخت شده را نزد خود نگهداری کنند.
  • در صورتی که شرکت کنندگان تمایل به استفاده از ارتفاع بیش از 2/5 متر جهت ساخت و طراحی غرفه داشته باشند، باید نقشه مد نظر خود را به واحد فنی شرکت سهامی نمایشگاه نشان داده و پس از کسب موافقت اقدام نمایند.
  • زمان تعیین شده جهت چیدمان نهایی کالا یک روز قبل از افتتاح رسمی نمایشگاه می باشد.
  • حضور نمایندگان غرفه، یک ساعت قبل از شروع فعالیت نمایشگاه و نیم ساعت پس از به اتمام رسیدن وقت بازدید مراجعین می باشد.
  • در صورتی که قصد انجام تبلیغات محیطی در نمایشگاه را داشته باشید باید در ابتدا با افراد برگزار کننده نمایشگاه هماهنگی های لازم را به عمل آورید.
  • شرکت در نمایشگاه تابع مقررات و شرایط عمومی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
  • ارائه مدارکی همچون پروانه بهره برداری، ثبت نام تجاری کالاهای تولیدی و گواهی استاندارد در زمان تحویل فرم تکمیل شده ثبت نام الزامی می باشد.
  • به منظور تشخیص راحت تر نمایندگان معرفی شده و تسهیل در زمان ورود و خروج آن ها از سالن، نصب کارت شناسایی در دید ضروری می باشد.
  • واگذاری غرفه به مشارکت کنندگانی که دارای ساخت و ساز نمی باشند و درخواست غرفه با تجهیزات مد نظر کرده اند، حداکثر یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه صورت می گیرد.
  • ستاد برگزار کننده نمایشگاه هیچ گونه مسئولیتی در قبال وسیله های اضافی همانند کارتن ها و صندوق های خالی ندارد و شرکت کنندگان موظف هستند نسبت به خارج نمودن آن ها اقدام نمایند.
  • از قرار دادن کالا خارج از حریم مشخص شده غرفه به ویژه در راهروها باید جدا خودداری گردد.
  • انجام هر گونه فعالیت، فعل و انفعالاتی بر روی غرفه از پیش ساخته شده، همانند پانل بندی صورت گیرد، شرکت کننده موظف به جبران خسارت وارد شده می باشد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، شرکت در نمایشگاه های بین المللی برای تمامی کسب و کارها در راستای بررسی رقبا، معرفی کالا و یا خدمات خود به افراد مهم و ضروی می باشد و می تواند تاثیر بسیار زیادی در رونق بخشیدن به کسب و کار شما داشته باشد.

نمایشگاه های بین المللی مشهد با بهره گیری از فضای مناسب و سالن مخصوص به همایش ها یکی از بزرگترین و مدرن ترین نمایشگاه های موجود در شرق کشور می باشد.

به یاد داشته باشید علاوه بر شرکت در نمایشگاه بهره گیری از قواعد و طراحی غرفه نمایشگاهی به شما کمک بسیار زیادی در جلب نظر افراد مراجعه کننده و ترغیب آن ها به بازدید از غرفه شما خواهند کرد.

 آدرس نمایشگاه بین المللی مشهد کجاست؟

نمایشگاه بین المللی مشهد واقع در مشهد در انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار نمایشگاه و در نزدیکی میدان نمایشگاه واقع گردیده است

شماره تماس نمایشگاه بین المللی مشهد چنده؟

02188694687

سایت نمایشگاه بین المللی مشهد چیست؟

https://expo.ir/

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

رزرو غرفه در یک نمایشگاه، به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای شرکت‌ ها و...
10 می, 2024
رزرو غرفه در یک نمایشگاه، به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای شرکت‌ ها و...
10 می, 2024
  در صنعت غرفه ‌سازی، تحولات جدیدی که اخیراً رخ داده‌ اند، به شکل چشم...
10 می, 2024
  در صنعت غرفه ‌سازی، تحولات جدیدی که اخیراً رخ داده‌ اند، به شکل چشم...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
با توجه به این که نظافت در فرآیند غرفه سازی یک کار تخصصی محسوب می...
29 آوریل, 2024
با توجه به این که نظافت در فرآیند غرفه سازی یک کار تخصصی محسوب می...
29 آوریل, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button