KABIR KARSAN

روکش mdf چیست؟

روکش-mdf
20
June
2023
فهرست محتوا
روکش-mdf
June 20, 2023

روکش mdf چیست؟

روکش mdf از جنس چوب است که جهت زیبایی ظاهری و استحکام بیشتر بر روی قطعات خصوصا چوبی یا گاها فلزی کشیده می شود. این محصول دارای تنوع رنگ و طرح زیادی است.

برای زیبایی بیشتر چوب و محصولات mdf از انواع روکش mdf استفاده می شود. این روکش ها زیبایی و جذابیت خاصی به محصولات mdf می دهد.

انواع مختلفی از روکش ها وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از این پوشش ها بادوام و دارای طرح ها و رنگ های متفاوت هستند و برخی از آنها طرح و رنگ زیادی ندارند و یا در برابر رطوبت و سایر عوامل مخرب مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند.

قبل از انتخاب روکش mdf برای محصولات چوبی خود، باید آنها را بشناسید زیرا تنها بدین طریق می توانید انتخاب خوبی داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید.

 

آشنایی با انواع روکش mdf

این روزها mdf در منازل و شرکت ها برای درب، مبلمان اتاق خواب، کابینت و سایر مصنوعات چوبی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار تنوع این محصولات، پوشش های مختلفی نیز برای پوشش عیوب mdf وجود دارد. قصد داریم انواع روکش mdf را به شما معرفی کنیم.

روکش اکریلیک

روکش اکریلیک یکی از انواع روکش کابینت تخته سه لا است که ظاهری براق دارد. لایه اکریلیک نوعی لایه ترموپلاستیک است و انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی دارد. جنس این لایه اکریلیک تری هیدرید آلومینیوم، رزین های اکریلیک و رنگ های متنوع می باشد.

این روکش سطحی کمی براق تر از روکش هایگلاس دارد. به همین دلیل جلوه ای مدرن و متفاوت به آشپزخانه شما می دهد.

یکی از ویژگی های جذاب این نوع پوشش مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و خوردگی است. همچنین می توان آن را به سادگی با دستمال پاک و تمیز کرد.

البته حتی اگر پوشش اکریلیک و پوشش هایگلاس از نظر کیفیت و مقاومت وضعیت یکسانی داشته باشند، قیمت بالاتر روکش اکریلیک غیرقابل توجیه می باشد. زیرا براقیت پوشش هایگلاس اندکی کمتر است.

روکش هایگلاس

ماده ای به نام پلکسی گلاس نیز برای پوشش کابینت های هایگلاس مورد استفاده قرار می گیرد. در کابینت های هایگلاس به طور معمول فقط یک طرف آن با هایگلاس پوشیده شده است. هایگلاس مثل اکریلیک از سطحی براق و شفاف برخوردار است.

پلکسی گلاس در آکواریوم های بزرگ، زیردریایی ها و کشتی های اعماق دریا استفاده می شود. به همین جهت این نوع روکش mdf از استحکام بسیار بالایی نیز برخوردار است. این روکش یکی از پرفروش ترین و پرطرفدارترین انواع روکش mdf می باشد.

روکش mdf لمینت

روکش لمینت معمولاً از لایه های نازک کاغذ و رزین پلاستیکی که روی ام دی اف یا تخته سه لا ضد آب اعمال شده ساخته می شود. این نوع پوشش در کارخانه تحت فشار بالا تولید می شود. روکش ها با نوار PVC یا آلومینیوم روی ام دی اف ثابت می شوند.

سطح مقاومت لمینت بسیار بالا بوده و در ساخت کابینت کاربرد فراوانی دارد. تنوع رنگ آن نیز نسبتاً زیاد است. به همین دلیل کابینت سازها اغلب از این محصول استفاده می کنند. پانل ها از انواع مات و براق ساخته شده اند، اما سطح براق آنها به اندازه اکریلیک براق نیست.

از طرفی مقاومت آن بیشتر از اکریلیک است. همچنین قیمت اکریلیک بالاتر از لمینت است.

روکش ملامینه

روکش ملامینه به عنوان یکی از معدود پوشش هایی به شمار می آید که برای چسبیدن به mdf به چسب نیاز نخواهد داشت. دلیل این امر استفاده از رزین در ساختار آن است که نوعی چسب محسوب می شود. مقاومت ملامین در برابر خراش و سایش بسیار بالاست.

هزینه آن نیز نسبت به سایر انواع پوشش mdf قابل قبول است. لبه های کابینت هایی که با چنین پوششی ساخته شده اند به راحتی قابل ماشین کاری هستند.

این روکش به علت قیمت ایده ال و کیفیت مناسب خود، بسیار مورد استفاده در ساخت غرفه و غرفه های نمایشگاهی است.

روکش لترون

لترون یکی از انواع روکش mdf بسیار ارزان می باشد. این روکش به طور معمول به منظور روکش لبه و همچنین پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد.

از آن نباید جهت ساختن کابینت استفاده کرد چرا که لترون دارای مقاومت کمی در برابر رطوبت، گرما، ضربه و خراش می باشد. به علت استفاده در مدت زمان محدود این روکش می تواند مناسب سازه های نمایشگاهی با قیمت تمام شده کم باشد.

روکش پی وی سی

معمولا از mdf با روکش PVC در کابینت ها استفاده می شود. pvc به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت، حرارت و خط و خش دارد در صنعت نجاری کاربرد فراوانی دارد. پوشش ممبران وکیوم را می توان پرکاربردترین و محبوب ترین نوع روکش mdf کابینت، درب و غیره دانست.

مهم ترین نقطه قوت روکش pvc یا ممبران امکان استفاده از آن بر روی صفحات چوبی طراحی و تراشیده شده توسط ماشین آلات می باشد. در واقع اگر از پانل های چوبی در تهیه کابینت، درب و غیره استفاده شود دارای الگوها و نقوش بوده و ناهموار است.

از این روکش فقط می توان برای پوشش استفاده کرد. بنابراین طرح تهیه شده با این mdf معمولا تاثیر بسزایی در زیبایی محصول نهایی دارد. البته مقاومت لایه ممبران نیز بسیار بالاست و همین مشکل مزیت های دیگر لایه های mdf را کاملا نمایان می کند.

 

روکش mdf چوب طبیعی

کابینت ساخته شده از چوب طبیعی و خالص ارزش بالایی دارد. زمان زیادی طول می کشد تا ساخت آن انجام شود و تعداد کمی از مردم توانایی پرداخت هزینه آن را دارند. روکش های چوب طبیعی برای حل این مشکلات طراحی شده اند.

کافی است هر نوع چوب مصنوعی (مانند mdf) را انتخاب کرده و با چوب طبیعی تزئین کنید. بیشتر آن ها از بلوط، راش و خاک اره ساخته شده اند. ظاهر آشپزخانه شما با این پوشش ظاهری کلاسیک و پر جنب و جوش به خود می گیرد.

همچنین حس و بوی چوب واقعی به اتاق های شما در این رنگ تغییر می کند. در مقایسه با سایر روکش ها نگهداری از روکش mdf چوب طبیعی راحت و آسان نیست. همانطور که می دانید چوب در برابر رطوبت و گرما مقاومت چندانی ندارد.

بنابراین باید به خوبی از آن مراقبت کرد. صیقل دادن چوب با پارافین مخصوص بسیار مهم است.

روکش mdf uv

پوشش UV نوع جدیدتری از روکش MDF است. اکثر پوشش های ذکر شده در این مقاله مقاومت کمی در برابر نور خورشید دارند. البته این مقاومت کم به معنای پایین بودن کیفیت نیست. به طور کلی، همه محصولات به مرور زمان در معرض نور خراب می شوند.

پوشش های UV هیچ کدام از این نقاط ضعف را ندارند. سطح آن مانند اکریلیک بالا روشن و براق است. این پوشش ها به طور معمول از 9 لایه تشکیل شده اند و دارای فرآیندی طولانی و پرهزینه برای ساخت هستند. این روکش معمولا در برخی از دفاتر که نور خورشید به شدت می تابد استفاده می شود.

پوشش های UV مقاومت بالایی در برابر اشعه ماوراء بنفش از خود نشان می دهند.

جمع بندی

mdf یکی از پرمصرف ترین محصولات برای تولید و ساخت لوازم خانگی به ویژه کابینت است. اما mdf محدودیت ها و معایبی دارد. به عنوان مثال، mdf مقاومت کمی در برابر رطوبت و گرما دارد. اما از طرفی قیمت آن بسیار مناسب است و برای بسیاری از محصولات قابل استفاده است.

راه حلی که دوام ام دی اف را افزایش می دهد و می تواند معایب آن را به میزان قابل توجهی برطرف کند استفاده از روکش است. به وسیله روکش MDF بسیاری از محدودیت های آن حذف می شود. روکش mdf در انواع مختلفی تولید و به فروش می رسد.

روکش mdf ملامینه و لترون در دسته بندی های فوق می توانند به عنوان متریال های ساخت غرفه نمایشگاهی به کار بروند که در عین یک هزینه معقول، کیفیت خوبی داشته باشند.

اگرچه در صنعت کابینت سازی از روکش های مختلفی استفاده می شود، اما می توان موارد ذکر شده در این مقاله را پرکاربردترین انواع روکش mdf دانست.  شما با مراجعه به سایت شرکت کبیرسازان می توانید بهترین و مرغوب ترین سازه های نمایشگاهی را سفارش دهید.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button