KABIR KARSAN

آنچه باید از دستگاه cnc غرفه بدانید

عنواع-cnc-غرفه
16
July
2023
فهرست محتوا
عنواع-cnc-غرفه
July 16, 2023

آنچه باید از دستگاه cnc غرفه بدانید

دستگاه cnc غرفه توانایی برش قطعات پیچیده و برش سریع قطعات را دارد. از این دستگاه ها براساس متد و عملکردی که دارند می توان روی سطوح مختلف استفاده کرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مشاغل هستند که برای افزایش کیفیت کار خود و صرفه جویی در وقت از ابزارهای پیشرفته و کاربردی استفاده می کنند. یکی از ابزار هایی که در صنایع مختلف قابل استفاده است دستگاه سی ان سی است که  مورد استقبال و استفاده بسیاری از افراد قرارگرفته است.

برای برش چوب و یا فلزات در طرح های زیبا و پیچیده از دستگاه cnc  استفاده می شود. دستگاه cnc دارای یک نرم افزار کامپیوتری از قبل برنامه ریزی شده است که باعث کنترل حرکات ابزار و ماشین آلات کارخانه می شود. در این مقاله به بیان مفهوم دستگاه cnc و کاربرد این دستگاه و انواع آن می پردازیم و شما را با سیستم کاری این دستگاه آشنا می کنیم.

دستگاه cnc چیست

دستگاه cnc مخفف عبارت کنترل عددی کامپیوتراست. این دستگاه یک فرز صنعتی است یعنی توسط نرم افزار های کامپیوتری کنترل و هدایت می شود. به کمک این دستگاه می توان انواع برش ها روی چوب یا فلز را بدون دخالت انسان انجام داد.

به کمک این دستگاه فرد می تواند تمام طرح هایی که می خواهد رو فلز یا چوب انجام دهد را به کمک نرم افزار های گرافیکی آماده کند و کار های دیگر را به عهده دستگاه cnc بگذارد.

بیشتر از این دستگاه به دلیل اینکه برخی برش ها نیاز به ظرافت و دقت بالایی دارند استفاده می کنند تا بتوانند خطای انسانی را به حداقل برسانند. از دستگاه سی ان سی برای ساخت تندیس، قاب عکس یا مبل و سایر وسایل چوبی که استفاده می کنند.

انواع دستگاه cnc غرفه

دستگاه سی ان سی بر اساس کاربرد و فعالیت هایی که انجام می دهند انواع مختلفی دارند. هر کدام از این دستگاه ها فعالیت های مخصوص به خود را انجام می دهند و در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، پتروشیمی و هوافضا کاربرد دارند. در ادامه مطلب، انواع دستگاه سی ان سی و کاربرد آنها را شرح می دهیم.

  1. دستگاه فرز: یکی از محبوب ترین نوع دستگاه سی ان سی دستگاه فرز است و بیشترین استفاده از این نوع دستگاه می باشد. برش این دستگاه برای شکل دهی قطعات مختلف به صورت دوار است. دستگاه سی ان سی نوع فرز برای تأمین عمق و یا ایجاد زاویه استفاده می شود.
  1. دستگاه تراش: از دستگاه سی ان سی نوع تراش برای اینکه بتوان قطعه کار را به شکل مخروطی، کروی یا قطعات سه بعدی برش زد، استفاده می شود. در دستگاه تراش از محور چرخشی استفاده می کنند.
  1. دستگاه روتر های: در این نوع دستگاه هیچ رابطه ای بین انسان و اپراتور های نرم افزار وجود ندارد. از این دستگاه برای برش قطعات بسیار بزرگ استفاده می شود. می توان برای برش ورق های فلزی، چوب یا پلاستیک از دستگاه سی ان سی نوع روتر های استفاده کرد. دستگاه روتر های از سه محور ایکس، ایگرگ و زد استفاده می کند.
  1. دستگاه برش دهنده پلاسما: این نوع از دستگاه سی ان سی از نظر اندازه و تنظیمات شباهت بسیاری به دستگاه روتر های سی ان سی دارد. دستگاه برش دهنده پلاسما از ابزار چرخشی مواد هنگام کشیدن قطعات استفاده می کنند به همین دلیل نیازی به تنظیمات زیاد ندارد. دستگاه برش دهنده پلاسما برای قطعات پروفیل دوبعدی استفاده می شود و توسط یک‌ مشعل پلاسما که در بالای میز قرار دارد به حرکت در می آیند.
  1. دستگاه آسیاب: دستگاه آسیاب سی ان سی برای تهیه محصولات خود از چرخ دوار با سابیدن زیاد مواد استفاده می کند.
  1. دستگاه تخلیه الکتریکی: در این نوع دستگاه یک فعالیت ماشینکاری وجود دارد که به آن EDMمی گویند. دستگاه تخلیه الکتریکی از یک شکل خاص در یک ماده ای خاص به همراه خصوصیات منحصر به فرد تشکیل می شود و به کمک ساطع نمودن انرژی الکتریکی استفاده می شود.
  1. دستگاه برش لیزری: اولین نکته این است این نوع دستگاه سی ان سی را نباید با دستگاه پلاسما اشتباه گرفت هر چند این دستگاه برش لیزری هنگام استفاده به مشعل پلاسما نیاز دارد اما تفاوت های بسیاری بین این دو نوع دستگاه وجود دارد. دستگاه برش لیزری برای برش مواد سخت طراحی شده است.

 

کاربرد دستگاه cnc غرفه

دستگاه سی ان سی در صنایع بزرگ و کوچک کاربرهای بسیاری دارد و برای بالابردن دقت و افزایش سرعت در ساخت و تولید استفاده می شود. همانطور که گفته شد، دستگاه سی ان سی مدل های مختلفی دارد که برای سوراخ کاری، برش، فرز کاری و… قطعات چوبی، فلزی، پلاستیک و… استفاده می شود.

دستگاه سی ان سی برای کار روی فلزات آهنی و غیر آهنی کاربرد دارد. به همین دلیل است که مورد توجه بسیاری از صنایع قرارگرفته است. حتی می توان برای تولید قطعات در خودروسازی، جواهرات و… از این دستگاه استفاده کرد. در اینجا به کاربرد دستگاه سی ان سی در صنایع مختلف می پردازیم.

  • صنعت پزشکی:

انواع دستگاه های سی ان سی بخوبی می تواند در بخش های مختلف پزشکی کاربرد داشته باشند. که مهمترین کاربرد این دستگاه در صنعت پزشکی تولید قطعات در کمترین زمان ممکن است. از جمله قطعاتی در صنعت پزشکی که باید از طریق ماشین کاری تولید شوند، دستگاه های ام آر آی، دستگاه ایمپلنت، اتاقک های محافظ و…هستند.

  • صنعت هوا فضا:

در صنعت هوا فضا باید از قطعات و ترکیبات مقاوم مانند آلومینیوم، آلیاژ ها و فلزات و… استفاده شود. ساخت قطعات در صنعت هوافضا، باید با دقت بسیار بالایی انجام شود تا از بروز هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود. کاربرد سی ان سی در تولید قطعات در صنعت هوافضا مربوط به اتصالات برقی، آنتن ها، مواد ضد امواج رادیویی می شود.

  • صنعت حمل و نقل:

دستگاه سی ان سی در صنعت حمل و نقل در کشتی های حمل و نقل، ریل قطاری و قطار های باربری کاربرد دارند.

  • صنعت نفت و گاز:

برای جلوگیری از نشت نفت و گاز و راه اندازی پالایشگاه ها، شرکت های پتروشیمی و سکوهای حفاری، نیاز به تولید دقیق قطعات دارند که از دستگاه های سی ان سی استفاده می کنند.

  • صنعت الکترونیک:

دستگاه سی ان سی به دلیل دقت بالایی که دارد در تولید قطعات بزرگ و کوچک صنایع کاربرد های بسیاری دارد.

مزایا و معایب دستگاه سی ان سی

استفاده از دستگاه سی ان سی مزایایی دارد از جمله:

  • سبب صرفه جویی در وقت و بالا رفتن سرعت در روند تولید می شود.
  • سبب کاهش خطای انسانی و بالا بردن دقت در روند تولید می شود.
  • نیازی به اصلاح قطعات تولید شده نمی باشد.
  • نسبت به دستگاه های برش دستی ایمنی بالاتری دارند.
  • توسط کامپیوتر و نرم افزار کنترل کننده هوشمند می توان انواع دستگاه سی ان سی را کنترل کرد.
  • روی سطوح مختلف قابل استفاده هستند.

در برابر مزایایی که دستگاه سی ان سی دارد می تواند معایبی هم داشته باشد از جمله:

  • دستگاه های سی ان سی از نظر قیمت نسبت به دستگاه های برش دستی قیمت بالاتری دارند.
  • برای کار با دستگاه حتما باید از افراد آموزش دیده و متخصص کمک گرفت.
  • تعمیرات این دستگاه پیچیده و پر هزینه می باشد.

کاربرد دستگاه cnc غرفه

شما می توانید از دستگاه سی ان سی در غرفه های نمایشگاهی خود استفاده کنید. شرکت کبیرسازان در این زمینه به شما کمک می کند که برای غرفه سازی از این دستگاه استفاده کنید.

شرکت غرفه سازی کبیرسازان با سابقه کاری بیش از هفت سال و با کمک نیروهای کاری اجرایی توانسته بهترین غرفه های نمایشگاهی را در اختیار افراد قرار دهند. بنابراین شما می توانید برای طراحی غرفه های نمایشگاهی خود از شرکت کبیرسازان کمک بگیرید.

سخن پایانی

دستگاه سی ان سی توانایی برش قطعات پیچیده و برش سریع قطعات را دارد. از این دستگاه ها براساس عملکردی که دارند می توان روی سطوح مختلف مثل چوب، فلز، پلاستیک و…. استفاده کرد.

دستگاه سی ان سی انواع مختلفی ازجمله  دستگاه روترهای، پلاسما، لیزری، تخلیه الکتریکی، آسیاب و… دارند که هرکدام کاربرد جداگانه ای دارند. در این مقاله به صورت اجمالی جزئیات مربوط به دستگاه سی ان سی اشاره کردیم. از طرفی دیگر شما می توانید از این دستگاه در غرفه ها نمایشگاهی خود استفاده کنید و از شرکت غرفه سازی کبیرسازان کمک بگیرید.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button