KABIR KARSAN

ام دی اف چیست؟

CamScanner-02-25-2023-01.23_2
24
February
2023
فهرست محتوا
CamScanner-02-25-2023-01.23_2
February 24, 2023

ام دی اف چیست؟

MDF مخفف کلمه ی Medium Density Fiberboard به معنای تخته چوب با تراکم یا چگالی متوسط است که بسیار شبیه به تخته خرده چوب (نئوپان) میباشد اما بسیار قویتر از آن است و امروزه کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف از جمله کابینت سازی دارد، با ما همراه باشید با مقاله ام دی اف چیست؟

ام دی اف در ویکی پدیا

تاریخچه ام دی اف

در سال 1925، دوست و مخترع توماس ادیسون، ویلیام میسون، به طور تصادفی به یک کشف خارق العاده دست یافت. زمانی که او روزی از خاموش کردن ماشین هایش غافل شد، آنها به کار خود ادامه دادند و ورقه ای نازک اما محکم از چوب تولید کردند. او به دنبال بهترین راه برای استفاده از بقایای و تراشه های انواع چوب در صنایع بود.

پس از این اتفاق، او حق اختراعی را برای نوآوری خود ثبت کرد که شامل استفاده از تراشه های چوب و فشار و دمای بالا برای ایجاد یک ورق چوب سخت محکم بود. سال‌ها پس از میسون، تولیدکنندگان از فناوری او برای ساخت ام‌دی‌اف استفاده کردند و آن را بهبود بخشیدند. در نتیجه، ام دی اف در حال حاضر با استفاده از ماشین آلات پیشرفته ساخته و فروخته می شود.

ام دی اف

ساخت ام دی اف و روش ساخت آن

ام دی اف پس از معروفیت خود تبدیل شد یکی از بهترین ها در صنایع چوب و کابینت سازی، زیرا اکثر مردم از ام دی اف برای اجسام درون خانه خود مانند کابینت کمد و…. استاده میکنند، به همین منظور تولید ام دی اف در ایران و در خارج از ایران رواج یافت و این ام دی اف برای همه پر سود است.

mdf چیست؟

1. اماده سازی چوب

انتخاب و تصفیه مواد اولیه که اکثریت آنها از تراشه های باقی مانده از کارخانه های چوب بری و تولید تخته سه لا بازیافت می شوند، اولین گام در ایجاد ام دی اف با کیفیت بالا است. آهنربا برای حذف هر گونه ناخالصی فلزی در ابتدا از مواد خام استفاده می شود. سپس مواد به تکه های بزرگ و پوسته های ریز جدا می شوند. تراشه های چوب و خاک اره از پوسته ها ایجاد می شود.

پس از جمع آوری دقیق و بدون عیب، مواد اولیه به داخل سطل شستشو ریخته می شود. برای گرم و نرم شدن پارچه، بخار به داخل سطل لباسشویی وارد می شود. هنگامی که این مواد از یک اسپینر عبور می کنند، الیاف فشرده شده و آب خارج می شود. دستگاه تصفیه از مواد فشرده برای تبدیل آن به الیاف قابل استفاده پس از انتقال به آنجا استفاده می کند.

برای افزایش کیفیت الیاف، اجزای خرد شده ممکن است گهگاه تحت مرحله دوم تصفیه قرار گیرند.

2. حرارت و فشار

به منظور افزایش تحمل مخلوط به فرمالدئید قبل از مرحله تصفیه و بعد از مرحله خالص سازی، کاتالیزور به مخلوط اضافه می شود. سپس الیاف را در خشک کن قرار داده و با گاز یا روغن گرم می کنند. نسبت رزین تازه اضافه شده به الیاف موجود در این مرحله به دقت تنظیم می شود.

سپس الیاف در مرحله زیر از طریق رول های پوسته پوسته کردن فشار داده می شوند تا صفحه ای با ضخامت یکنواخت ایجاد کنند. برای به دست آوردن اندازه صحیح، این ورق از چندین فاز فشار عبور می کند. با پیگیری ارتفاع ورق، یک پرس پیوسته به طور مداوم به آن فشار وارد می کند. برای تولید ورق‌هایی با چگالی و استحکام مناسب، دستگاه‌های پرس مجهز به کنترل‌های کامپیوتری هستند.

3 .سنباده زدن

سطح ایده آل با استفاده از تسمه های پوشیده شده در مواد ساینده مختلف برای دستیابی به یک روکش صاف پرداخت می شود. متداول‌ترین ماده‌ای که برای این کار استفاده می‌شود کاربید سیلیکون است، با این حال سایر ساینده‌های سرامیکی از جمله زیرکونیا آلومینا و اکسید آلومینیوم گاهی اوقات به دلیل نیاز به سطوح ظریف‌تر استفاده می‌شوند.

4 .فرایند پایانی

برش در مراحل تکمیلی حرف اول را می زند. برای برش در اندازه های مختلف، از تیغه های مختلف استفاده می شود. ابعاد و ضخامت تخته ها بر اساس عملکرد مورد نیاز تعیین می شود. لمینیت مرحله دوم در کل فرآیند است. در این فرآیند بین دو رول چسب زده شده و تخته بین آنها فرستاده می شود. در این روش از چسب برای چسباندن پوشش ها به تخته فیبر استفاده می شود.

پوشش نهایی از موادی مانند وینیل و فویل استفاده می کند. این روکش ها با چسب ماشینی لمینت می شوند.

کاربرد ام دی اف

کابینت آشپزخانه یکی از کاربردهایی است که MDF اغلب در آن مورد استفاده قرار می گیرد. ام دی اف معمولا برای ساخت وسایل داخلی خانه از جمله کابینت آشپزخانه، قفسه و حتی قفسه کتاب استفاده می شود. ام دی اف تخته متداولی است که در ساخت مبلمان به دلیل قیمت پایین آن استفاده می شود که هزینه تولید و ساخت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

از ام دی اف می توان برای موارد دیگری مانند ساخت غرفه های نمایشگاهی و درب یا چهارچوب درب ها و همچنین برای کف سازی منازل و ساخت درب ها یا چهارچوب ها استفاده کرد.

قیمت ام دی اف

هزینه ام دی اف متاثر از متغیرهای مختلفی از جمله نوع ام دی اف، کیفیت آن و تغییرات بازار است. البته اگر ام دی اف عایق حرارتی یا صوتی، مقاومت بیشتر یا دوام بیشتر داشته باشد، قیمت آن افزایش می یابد. در صورت استفاده از تخته سه لا و ام دی اف با بهترین کیفیت، هزینه نیز افزایش می یابد. نوسانات بازار یک جنبه اضافی مهم است که بر قیمت این محصول تأثیر می گذارد.

بهترین کلاس بندی ام دی اف

کلاس A (انواع ام دی اف نازک)

اولین نوع از کلاس بندی MDF، کلاس A است که انواع ام دی اف نازک را شامل می شود و برای پوشش سقف و دیوار، ساخت کفپوشها، خودروسازی، رویه درب های چوبی و حتی ساخت انواع کابینت و کمد، مورد استفاده قرار می گیرد، و یکی از بهترین کلاس های ام دی اف به شما میاید.

کلاس B (انواع ام دی اف ضخیم)

برخلاف ام دی اف کلاس A، ام دی اف کلاس B ضخامت بالایی دارد و می توان از آن برای ایجاد روکش های پر شده از الگو استفاده کرد. کار با این نوع ام دی اف به دلیل ضخامت بالا ساده تر است، این نوع ام دی اف دارای ضخامت 30-45 میلی متر تا 45-60 میلی متر است و برای ماشین کاری استفاده می شود.

کلاس c (MDF مقاوم در برابر رطوبت)

این نوع MDF خاص از نوع خاصی از چسب استفاده می کند و در برابر رطوبت مقاوم است. این نوع ام دی اف در برابر رطوبت مقاوم است زیرا به جای فرمالدئید از چسب استفاده می شود. مناطق با رطوبت بالا می توانند با اطمینان خاطر از ماندگاری آن از این ام دی اف استفاده کنند. از این تخته های مقاوم در برابر رطوبت می توان برای ساخت قاب پنجره، پله، درب پنجره و سایر وسایل چوبی استفاده کرد.

سخن پایانی

اگر به دنبال خرید MDF یا سایر تخته های چوبی مانند تخته سه لا و نئوپان هستید، ابتدا ویژگی ها و کاربردهای آنها را به طور کامل بررسی کنید، سپس مشخص کنید کدام یک از تخته ها برای پروژه شما مناسب است. تنها پس از آن باید اقدام به خرید برد مورد نظر کنید. در طول مقاله فوق، ما سعی کردیم تمام جنبه های ام دی اف را با جزئیات و بدون حذف پوشش دهیم.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button