KABIR KARSAN

میخ و دانستنی های آن

میخ
19
June
2023
فهرست محتوا
میخ
June 19, 2023

میخ و دانستنی های آن

اگر اختراع چرخ را یکی از اولین قدم های بشر اولیه به سوی تمدن بدانیم، اختراع میخ را نیز می توانیم مهم ترین گام ها در ساخت انواع سازه ها بدانیم. میخ ها از دیرباز در صنعت نجاری و برای اتصال چوب ها به کار می روند و با همان شکل سنتی خود کماکان قدرت نمایی می کنند. در ادامه به سوال میخ چیست خواهیم پرداخت.

تاریخچه میخ

شاید تاریخ نام اولین فردی که میخ را برای اتصال دو تکه چوب به کار برد در خود ثبت نکرده باشد اما همه ما قدردان آن لحظه تاریخی هستیم. میتوانید با کلیک به مقاله آشنایی با نمایشگاه بین المللی برج میلاد بروید اگرچه ثبت دقیقی در این مورد وجود ندارد اما میخ های فلزی با شکل امروزی هزاران سال است که وجود دارند و همه آنچه در اطراف ماست از جمله خانه ها، مبلمان، کمد ها، کابینت ها گواهی بر این موضوع می باشد.

شواهد تاریخی اختراع این وسیله را در حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح می دانند، استفاده از آن در ساختمان سازی و ساخت ابزارآلات جنگی در خاورمیانه و روم باستان رواج داشته است.

علاوه بر استفاده های معمول، از این وسیله عنوان یک ابزار شکنجه نیز در تاریخ یاد شده است و به صلیب کشیدن عیسی مسیح از مصداق این کاربرد عجیب و غریب میخ در داستان های تاریخی است.

شاید نسل اولیه میخ ها، چوبی باشند که قبل از کشف فلزات مورد استفاده قرار می گرفتند و به خاطر جنس آن ها، شواهدی در تاریخ از خود به جا نگذاشتند. اما زمانی که انسان ها استفاده از فلزات و تغییر حالت دادن به آن را کشف کردند، تولید میخ های دست ساز که بیشتر حالت مخروطی و یک نوک تیز داشتند آغاز شد.

تولید این وسیله به صورت امروزی و به وسیله ماشین ها در ابتدا از ایالات متحده آمریکا و انگلستان آغاز و افزایش سرعت و تیراژ تولید منجر به کاربرد هر چه بیشتر این قطعه فلزی در صنایع شد.

امروزه انواع مختلف این وسیله در ابعاد و جنس های مختلف تولید می شوند و نقش بسیار مهمی در ساخت وسایل اطراف ما ایفا می کنند.

جنس میخ ها

میخ ها به طور کلی از سه قسمت تشکیل می شوند، آن ها در قسمت ابتدایی یک سر پهن دارند که برای کوبیده شدن با چکش استفاده می شود، البته نوع بدون سری آن ها هم وجود دارند که کاملا در جسم فرو می روند.

بخش دوم میخ ساقه آن است که حالت استوانه ای دارد و در قطرها و طول های متفاوت طراحی می شود و در انتها نیز یک بخش نوک تیز که فرو رفتن در جسم را آسان می کند.

میخ ها با توجه به کاربرد خود می توانند از جنس های مختلفی ساخته شوند، در گذشته از مس و برنز برای ساخت آن ها استفاده می شد و امروزه معمولا از جنس فولاد هستند، البته میخ های آلومینیومی، برنجی، آهنی و غیره نیز وجود دارند و در کارهای مختلفی به کار می روند.

سطح میخ های ساخته شده را می توان به منظور افزایش مقاومت در برابر خوردگی یا ظاهر تزئینی پوشش داد، برای مثال پوشش روی می تواند مقاومت میخ های فولادی را در برابر رطوبت افزایش دهد

میخ ها شکل های متنوعی نیز دارند و اجزای مختلف آن می تواند بر اساس عملکرد شکل های متفاوتی داشته باشد که در بخش بعدی به آن می پردازیم.

انواع میخ ها

همانطور که گفته شد میخ ها بر اساس کاربردی که دارند می توانند شکل و جنس متفاوتی هم داشته باشند، در این بخش به معرفی برخی از معمول ترین انواع آن می پردازیم.

میخ های معمولی

میخ های معمولی برای ساخت و ساز عمومی، قاب بندی و سایر کارهای ساختاری استفاده می شود. آن ها معمولاً دارای ساقه ضخیم، سر پهن ونوک الماسی شکل هستند. آن ها برای کارهایی که استحکام میخ بیشتر از ظاهر آن اهمیت دارد بهترین هستند.

سر گرد یک میخ معمولی معمولاً در کار قابل مشاهده است و این حالت میخ را برای کارهایی که عملکرد مهم تر از ظاهر آن است مناسب می کند.

میخ های قاب بندی

میخ های قاب بندی در ساخت و سازهای سنگین استفاده می شوند و معمولا برای اتصال چوب ها با این نوع میخ از میخکوب برقی استفاده می شود.

این میخ ها با انتهای نوک تیزشان، بسیار محکم و بادوام هستند و برای قاب بندی ساختمان ها یا سایر پروژه های نجاری که نیاز به ساختاری محکم دارند ایده آل است.

میخ جعبه سازی

میخ های جعبه ای شبیه میخ معمولی هستند اما ساقه نازک تری داشته و روی قطعات سبک تر چوب و جعبه ها استفاده می شوند، قطر کوچکتر ساق در این میخ ها، احتمال شکافتن اجزای چوب را هنگام میخ زدن کاهش می دهد.

این میخ ها نیز اغلب برای جلوگیری از خوردگی گالوانیزه می شوند و از آنجایی که میخ های جعبه ای استحکام کمی دارند، برای کاربرد های ساختاری مناسب نیستند.

میخ عرشه

هنگام انتخاب میخ برای عرشه، میخ های عرشه فولادی ضد زنگ بهترین انتخاب هستند زیرا مقاومت بیشتری در برابر خوردگی با حداقل تغییر رنگ برای چوب هایی مانند سرو دارند.

در این میخ ها ساقه ها اغلب دارای حلقه ها یا رزوه های مارپیچی هستند که این ویژگی احتمال باقی ماندن در جای خود را برای میخ ها افزایش می دهد.

میخ های بنایی

میخ های بنایی میخ های محکم و سختی هستند که برای چسباندن اجسام به دیوارها، سقف ها و سایر سطوح استفاده می شوند، اینها معمولاً از مواد سختی مانند فولاد ساخته می شوند که به آنها اجازه می دهد تا در سطوح بنایی مانند بتن و آجر فرو روند.

میخ های دو پایه

این مدل از میخ ها که یک ساقه U شکل و در نتیجه دو سر نوک تیز دارند بیشتر برای کارهایی نظیر سیم کشی و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرند، در این میخ ها قسمت سرپهن میخ های معمولی به چشم نمی خورد.

میخ های موجود در بازار بسیار متنوع هستند و این موارد تنها نمونه ای از انواع میخ های پرکاربرد به شمار می روند، مهم ترین تفاوت میخ ها در طول و قطر ساقه میخ است که با توجه به نوع کار انتخاب می شوند.

 

دستگاه میخکوب چیست؟

پیشرفت تکنولوژی همواره باعث افزایش سرعت، دقت و کیفیت انجام کارها شده و در صنایع چوبی نیز با اختراع دستگاه میخکوب این مهم رعایت شده است. انواع متداول این دستگاه انواع بادی، شارژی و برقی هستند که نوع بادی آن به دلیل قدرت و عمر بالاتر کاربرد بیشتری در صنایع دارد.

در این میخکوب ها می توانید انواع میخ ها را در خشاب قرار داده و مورد استفاده قرار دهید، میخکوب ها از نظر توان و میخ های مورد استفاده می توانند با یکدیگر متفاوت باشند.

کاربرد میخ در غرفه سازی

سازه های چوبی به دلیل سبک بودن، حمل آسان، تنوع در رنگ و طرح و زیبایی برای غرفه سازی مناسب هستند و استفاده از میخ به عنوان یک اتصال دهنده مناسب در این کار امری متداول است.

از آن جایی که زمان در ساخت غرفه های نمایشگاهی بسیار مهم است، استفاده از ابزارهای مناسب می تواند بسیار راهگشا باشد، برای مثال استفاده از دستگاه های میخکوب سبک با پمپ باد کوچک که رفع گیر آن به راحتی انجام شود، سرعت انجام کار را تا حد زیادی بیشتر می کند.

داشتن یک غرفه نمایشگاهی مناسب از نظر کیفیت ساخت، زیبایی بصری و متناسب بودن با محصول ارائه شده می تواند تاثیر به سزایی در جلب توجه مراجعه کنندگان داشته باشد، از این رو انتخاب سازنده ای معتبر در این زمینه امری حیاتی است.

هلدینگ کبیرسازان با تجربه ساخت انواع غرفه های نمایشگاهی، با طراحی فوق العاده و تجهیزات مناسب یکی از فعالان معتبر در این زمینه بوده و آماده دریافت سفارشات شما برای انواع نمایشگاه های داخلی و بی المللی می باشد.

جمع بندی

در مقاله فوق به تعریف میخ و تاریخچه آن پرداختیم. سپس انواع میخ را از نظر کاربرد و شکل ظاهر مقایسه کردیم. میخ به عنوان یک وسیله اتصال می تواند یک وسیله پرمصرف در ساخت سازه های نمایشگاهی باشد. کبیرسازان همراه همیشگی و شرکت غرفه سازی شماست.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button