KABIR KARSAN

معماری رومانسک چیست؟

Rooma_2006_047
25
February
2023
فهرست محتوا
Rooma_2006_047
February 25, 2023

معماری رومانسک چیست؟

 

حتما تاکنون برای شما این سوال پیش آمده است که معماری رومانسک چیست؟  معماری رومانسک اولین بار در قرن ۱۰ میلادی طراحی شد. این معماری ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و در طرح‌های مختلف انجام می‌شود. ناگفته نماند که معماری رومانسک نوعی معماری سر پوشیده است.

برای مشاوره واتساپ اینجا کلیک کنید.

معماری رومانسک

معمولاً از این معماری برای طراحی و ساخت مکان‌های خاص و ویژه استفاده می‌کنند. برای انجام این معماری طاق‌های گرد و برج‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ الگوی معماری رومانسک از دوران ققنوسی گرفته شده است.

به دلیل اینکه این معماری به صورت کاملا سرپوشیده انجام می‌شود به آن معماری تاریکی نیز می‌گویند.

تاکنون مشاهده شده است که این معماری آثار درخشان و زیبایی را از خود به جای گذاشته است. در اکثر اماکن قاره اروپا و در اماکن مختلف می‌توان آثار معماری رومانسک را مشاهده کرد.‌

معماری رومانسک از ترکیب چند معماری مهم و مشهور به‌وجود آمده است.

در حقیقت با ترکیب معماری‌هایی از جمله معماری سنت‌های رومی، سنت کارولینگی، سنت اوتونی، بیزانس و همچنین سنت ژرمنی محلی سبک معماری رومانسک پدید آمد. این معماری اولین معماری در جهان بود که به عنوان زیباترین معماری شناخته شد.

این سبک از معماری علاوه بر معماری رومانسک به معماری اروپایی نیز شناخته می‌شود.

معماری رومانسک

ویژگی‌های معماری رومانسک

معماری رومانسک خصوصیات و ویژگی‌های بسیاری دارد. یکی از این ویژگی‌ها این است که در این معماری سنگ‌ها را به صورت خیلی دقیق برش می‌دهند. در این معماری شکل ظاهری دیوارها محکم و استوار است در حالی‌که برای این معماری از دیوارهای توخالی استفاده می‌شود.

به علت اینکه در این معماری از طرح‌های تاریخی استفاده می‌شود در بین افراد بسیار محبوب است. یکی از ویژگی‌های شاخص معماری رومانسک، وجود تقارن در آن است. در اماکنی که از این سبک معماری استفاده شده است به وضوح می‌توان تقارن را در اشکال و طرح‌ها مشاهده کرد.

انجام این معماری در هرجایی از جهان به صورت بسیار منظم و حساس صورت گرفته است‌. حتی اگر به اماکن تاریخی که هنوز موجود هستند نگاه کنید قطعاً سبک معماری رومانسک را خواهید دید. اگرچه برخی از این اماکن خراب شده‌اند اما هنوز هم تقارن و نظم در ساختار آنها پیدا است‌.

استفاده از طاق های گوناگون در معماری رومانسک بسیار مهم است. با قاطعیت می‌توان گفت که وجود طاق‌ها یکی از بارزترین ویژگی‌های این معماری است. طاق‌ها به جای سقف‌های سنگی یا چوبی در طراحی اماکن هنری یا غرفه‌‌سازی در نمایشگاه به کار می‌روند.

سبک‌های معماری رومانسک

معماری رومانسک در سبک‌ها و طرح‌های گوناگونی انجام می‌شود. در کشورهای مختلف اروپایی به راحتی می‌توان انواع مختلفی از سبک‌های معماری رومانسک را مشاهده کرد. یکی از سبک‌های این معماری سبک لومباردی است. سبک لومباردی دارای ویژگی‌های ظاهری بسیار است.

این سبک از معماری رومانسک، دارای بالکانه پله پله قوس‌دار در زیرشیروانی است. علاوه بر این در معماری گچبری‌هایی مشخص شده است که از طریق آن می‌توان طبقات برج‌ها و طاق‌های سراسر راهرو را تشخیص داد.‌ سبک نرماندی یکی از مهم‌ترین سبک‌های معماری رومانسک است.

در این سبک از طاق‌های گرد و گنبدی شکل برای ساخت اماکن استفاده می‌شود. معماری نرماندی به گونه‌ای انجام می‌شود که می‌توان در زیر لبه بام به راحتی قوس‌های زیبایی را مشاهده کرد.  اولین بار از سبک معماری نرماندی برای ساخت کلیسای سنت آتین استفاده شد.

یکی دیگر از سبک‌های مشهور معماری رومانسک، سبک توسکان است. برخی از معماران ایتالیایی در پدید آوردن این سبک نقش موثری را ایفا کردند. به همین علت نام این سبک را توسکان انتخاب کردند. در معماری توسکان از هنرهای آثار باستانی و تاریخی نیز استفاده می‌شود.

این سبک آنقدر زیبا است که امروز از آن برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند‌. در این معماری، رنگ‌های روشن و لطیف کاربرد زیادی دارند‌. به همین علت در اماکنی که امروزه طراحی می‌شوند از سبک توسکان استفاده می‌کنند. معمولاً در سبک توسکانی برای طراحی دکوراسیون، چوب‌های مرغوب و زیبا کاربرد زیادی دارند‌.

سبک آکتین به عنوان یکی از رسمی‌ترین سبک‌های معماری رومانسک شناخته می‌شود. در این سبک استفاده از گنبدهای زیبا و طاق‌های بی‌نظیر امری رایج است. یکی از بارزترین ویژگی‌های سبک آکتین این است که در این سبک از ساخت راهرو پرهیز می‌شود. در اکثر اماکنی که در آن‌ها سبک آکتین به کار رفته است به وضوح می‌توان دید که دارای سقف چوبی و گنبدی شکل هستند.

در ساخت کلیساهای جنوب فرانسه از این سبک استفاده شده است. بناهای که با توجه به معماری سبک آکتین ساخته شده‌اند ارتفاع کم‌تری نسبت به دیگر سبک‌های معماری رومانسک دارند. معمولاً از سبک آکتین برای ساخت غرفه‌های نمایشگاهی و هنری استفاده می‌کنند.‌ سبک کلونی از جمله معماری‌های مشهور فرانسه است.

کلیسای سن سرنن در فرانسه با الگوبرداری از این معماری طراحی و ساخته شد. این سبک به عنوان یکی از زیباترین سبک‌های معماری رومانسک شناخته شد. در این سبک از طاق گهواره‌ای نیم دایره‌ای استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید یک مکانی را با استفاده از این سبک طراحی کنید می‌توانید از سرپوش‌های سنگی یا چوبی استفاده کنید. معمولاً برای طراحی غرفه با الگوبرداری از این سبک از سرپوش‌های چوبی استفاده می‌شود.

نقش معماری رومانسک در غرفه‌سازی

غرفه‌سازی در مراسم‌ها و مناسبت‌های گوناگون از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از شرکت‌ها مانند شرکت غرفه‌سازی کبیرسازان برای ساخت غرفه از معماری رومانسک الگوبرداری می‌کنند. استفاده از این سبک معماری در غرفه‌سازی سبب می‌شود که یک غرفه حرفه‌ای و پیشرفته ساخته شود.

غرفه‌هایی که با سبک معماری رومانسک ساخته شدند با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شدند. غرفه‌هایی که سبک رومانسک دارند معمولاً غرفه‌های سرپوشیده‌ای هستند که حالت باستانی و تاریخی دارند. برخی از این غرفه‌ها با چوب‌های مخصوص ساخته می‌شوند.

یکی از مهمترین عواملی که باید در غرفه‌سازی به آن توجه شود نور و رنگ غرفه است. غرفه‌های رومانسک دارای طاق‌های زیبای رومی هستند و همین امر سبب می‌شود تا نور موجود در غرفه منعکس شود و در نتیجه درون غرفه از روشنایی بی‌نظیری برخوردار باشد. رنگ‌های مناسب غرفه، رنگ‌های ملایم و روشن هستند.

از این رو برای رنگ غرفه می‌توان از سبک توسکان الگوبرداری کرد. سبک توسکان یکی از زیباترین سبک‌های معماری رومانسک است‌‌. در این سبک از رنگ‌های ملایم و زیبا برای رنگ آمیزی دیواره‌های غرفه استفاده می‌شود. علاوه بر این به دلیل اینکه این سبک برگرفته از سبک‌های تاریخی و باستانی است، به غرفه شما یک نمای فوق‌العاده زیبایی را می‌بخشد.

شرکت غرفه‌سازی کبیرسازان با تمامی سبک‌های معماری رومانسک آشنا بوده، از این رو می‌تواند هر غرفه‌ای را که مورد توجه شما است برای‌تان با پیشرفته‌ترین امکانات بسازد.‌ غرفه‌سازی به سبک معماری رومانسک مزایای بسیار زیادی دارد.

در غرفه‌هایی که به سبک معماری رومانسک ساخته می‌شوند دیواره‌های ضخیم‌تری نسبت به دیگر غرفه‌ها دارند.

این ویژگی یکی از بارزترین مزایای غرفه‌سازی به سبک معماری رومانسک است. زیرا با کوچک‌ترین صدمه یا عوامل آسیب‌زا غرفه‌تان خراب نمی‌شود و دیواره‌هایش فرو نمی‌ریزند.

در اماکن متعدد به ویژه در کلیساهایی که به سبک معماری رومانسک ساخته شده‌اند ستون‌های زیبایی را می‌توان مشاهده کرد.

استفاده از ستون در معماری رومانسک سبب می‌شود که زیبایی این معماری چند برابر شود. به‌کارگیری ستون در این معماری آن‌قدر بارز است که در ساخت غرفه‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند. به وضوح دیده می‌شود غرفه‌هایی که در ساخت آن‌ها ستون به کار رفته است دکوراسیون جذاب‌تری دارند.

سخن پایانی

امروزه از معماری رومانسک برای غرفه‌سازی و همچنین طراحی اماکن مختلف استفاده می‌شود. قدمت پیدایش این معماری به چندین قرن پیش برمی‌گردد اما امروزه با پیشرفت علم و هنر در مکان‌های زیادی می‌توان آثار این معماری را مشاهده کرد.

می‌توان گفت معماری رومانسک یک معماری خاص است زیرا در این معماری به هنرهای باستانی و تاریخی نیز توجه به‌سزایی می‌شود. شرکت غرفه‌سازی کبیرسازان با بهره‌گیری از این معماری امروزه غرفه‌های بسیار زیبا و خاصی را می‌سازد.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button