KABIR KARSAN

معماری گوتیک چیست؟

IMG_20230301_234929
1
March
2023
فهرست محتوا
IMG_20230301_234929
March 1, 2023

معماری گوتیک چیست؟

معماری گوتیک یکی از رایج‌ترین معماری‌های اروپا است که در خیلی از اماکن تاریخی به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد. این معماری در قرن ۱۲ میلادی در اروپا پدیدار شد و تا قرن ۱۶ میلادی به اوج محبوبیت رسید. در بسیاری از کلیساهای اروپا از این معماری استفاده کرده‌اند. این معماری علاوه بر اینکه یک ظاهر بسیار ظریف و زیبا دارد در عین حال یک معماری مذهبی نیز است.

به همین علت این معماری علاوه بر اماکن هنری در برخی از کلیساها، مساجد و اماکن مذهبی نیز به کار رفته است. دوره گوتیک یکی از دوره‌هایی بود که مهارت‌های هنری از جمله نقاشی، معماری، طراحی و همچنین مجسمه‌سازی شکوفا شد. این معماری آنقدر از جذابیت زیادی برخوردار است که امروزه در مقایسه با سایر معماری‌های مدرن و جدید حرف اول را می‌زند.

نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلف سالانه در سراسر جهان برگزار می‌شوند. غرفه‌سازی در این نمایشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از طرح‌های مدرن و جدید در طراحی غرفه نمایشگاهی می‌تواند سبب شود‌ که در کسب‌وکار خود پیشرفت چشمگیری داشته باشید. الگوبرداری از معماری گوتیک در ساخت غرفه نیز کاربرد زیادی دارد.

معماری گوتیک
غرفه‌سازی به سبک گوتیک با استقبال زیادی روبرو شد. سالانه افراد زیادی غرفه نمایشگاهی خود را با این سبک می‌سازند. برای اینکه بتوانید یک غرفه نمایشگاهی به سبک گوتیک داشته باشید می‌توانید از کارشناسان غرفه‌سازی کبیرسازان دعوت به همکاری کنید.

غرفه‌سازی به سبک گوتیک با استقبال زیادی روبرو شد. سالانه افراد زیادی غرفه نمایشگاهی خود را با این سبک می‌سازند. برای اینکه بتوانید یک غرفه نمایشگاهی به سبک گوتیک داشته باشید می‌توانید از کارشناسان غرفه‌سازی کبیرسازان دعوت به همکاری کنید.

معماری گوتیک در ویکی پدیا

مشخصات معماری گوتیک

امروزه معماری‌های مختلف و متنوعی در دنیا درحال اجرا شدن هستند. هر معماری مشخصات و ویژگی‌های مختص به خود را دارد و افراد می‌توانند از طریق این مشخصات تشخیص دهند که آن معماری مربوط به کدام دوره و کدام کشور است. معماری گوتیک نیز مشخصاتی  دارد که در اکثر اماکن باقی‌مانده رعایت شده و قابل مشاهده است.

سبک گوتیک به عنوان یک معماری تاریخی شناخته می‌شود. در اروپا از این سبک در اماکن مهم و ویژه مانند کلیساها استفاده می‌کنند‌.

پنجره‌های رنگی در معماری گوتیک

یکی از ویژگی‌هایی که رعایت آن از  در معماری گوتیک بسیار رایج بوده، وجود پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی است. در اماکنی که این معماری به کار رفته است پنجره‌هایی مشاهده می‌شود که با تکه شیشه‌های رنگی تزئین شده به صورت بسیار حرفه‌ای و زیبا نقاشی شده‌اند.

اگر با دقت به این نقاشی‌ها نگاه کنیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که مقصود از رسم این نقاشی‌ها در حقیقت بیان داستان‌هایی از زندگی حضرت مسیح است. کلیساهایی که با توجه به این معماری طراحی شده‌اند دارای پنجره‌هایی با ارتفاع بسیار زیاد و قوس تیزه‌دار هستند. امروزه با پیشرفت در عرصه هنر تغییرات کوچکی در معماری گوتیک رخ داده است.

در معماری گوتیک جدید پنجره بزرگ دایره‌ای با نقاشی گل رز در کنار پنجره‌های دیگر در اماکن مختلف دیده می‌شود. این تغییر سبب شده است که زیبایی این معماری به حد نصاب خود برسد. در جاهایی که از معماری گوتیک استفاده می‌شود، برای زیباسازی هرچه بیشتر پنجره‌ها از قاب تزئینی استفاده می‌کنند.

این قاب‌های تزیینی معمولاً نقش‌های هندسی و باستانی دارند و در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت و زیبایی موجود هستند. معمولاً برای پنجره‌های دایره‌ای شکل از قاب‌هایی استفاده می‌کنند که از سنگ ساخته شده‌اند. استفاده از قاب‌های سنگی در پنجره‌های بزرگ دایره‌ای شکل یک جلوه بسیار بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای را به نمای ظاهری اماکن می‌بخشد.

قوس‌های تیزه‌دار در معماری گوتیک

یکی از مهم‌ترین شناسه‌های دیگر این معماری وجود قوس‌های تیزه‌دار است‌. این قوس‌ها علاوه بر اینکه سبب زیبایی اماکن می‌شوند، کاربرد زیادی نیز دارد. از قوس‌ها معمولاً در ساخت دیواره‌های کلیسا یا دیگر اماکن استفاده می‌کنند.‌ وجود این قوس‌ها سبب می‌شود که وزن سقف روی ستون‌ها بیوفتد و احتمال ریزش سقف کاهش یابد‌. با استفاده از قوس در ساختمان‌ها می‌شود ارتفاع آن را تا حد دلخواه بیشتر کرد.

طاق‌بندی

برای زیبا سازی اماکن مذهبی مانند کلیسا و… از طاق‌بندی استفاده می‌کنند. اگر به سقف‌های کلیساها یا اماکنی که ارتفاع زیادی دارند نگاه کنید، قطعا طاق‌بندی‌های زیبایی را خواهید دید. البته توجه داشته باشید که معماری به کار رفته باید سبک گوتیک باشد. استفاده از طاق‌بندی جلوه باشکوهی به سقف می‌بخشد.

ظرافت در طراحی معماری گوتیک

طراحی سبک گوتیک با یک ظرافت خاصی همراه است. همین ظرافت سبب شده است که در غرفه‌سازی و طراحی دکوراسیون خانه‌های مدرن از این سبک استفاده کنند. قوس‌هایی که در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت و زیبایی هستند.

اغلب روی این قوس‌ها می‌توان تزئینات و اشکال هنری مختلفی را مشاهده کرد که با نهایت ظرافت طراحی شده‌اند. به‌کارگیری این طرح‌های هنری و ظریف بر روی قوس‌ها سبب می‌شود که دکوراسیون داخلی منزل یا دکوراسیون غرفه‌ها از نمای فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند.

دیوارهای پوشیده شده از گل‌های رنگارنگ در معماری گوتیک

یکی دیگر از ویژگی‌های مشهور این سبک دیوارهای بلند و پوشیده شده از گل و گیاه است. در برخی از مواقع برای زیباسازی نمای بیرونی ساختمان یا غرفه از گل و گیاه استفاده می‌کنند. این ویژگی را می‌توان به عنوان یکی از برترین ویژگی‌های این سبک معرفی کرد. در حقیقت استفاده از دیوارهای پوشیده شده از گل‌های رنگارنگ و زیبا این سبک از معماری را در میان سبک‌های دیگر خاص و بی‌نظیر کرده است‌‌.

فضای داخلی نسبتاً تاریک در معماری گوتیک

سبک گوتیک یک تفاوت اساسی با دیگر سبک‌های معماری دارد‌‌. در این سبک نور چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به همین علت اماکن ساخته شده در راستای سبک گوتیک از فضای تاریکی برخوردار هستند. البته توجه داشته باشید که این ویژگی زیبایی این سبک را کاهش نمی‌دهد. بلکه همین فضای کم نور و طرح‌های هنری کار شده بر روی دکوراسیون خانه یا غرفه یک ترکیب بسیار دلنشین و آرامش‌بخشی را پدید می‌آورند.

استفاده از سبک گوتیک در طراحی غرفه‌های نمایشگاهی

در برگزاری نمایشگاه به خصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی باید نسبت به طراحی غرفه حساسیت بالایی به خرج داد. غرفه‌های نمایشگاهی بسیار مهم و یا به عبارتی آینده‌ساز هستند. یک غرفه نمایشگاهی باید بر اساس سبک‌ها و طرح‌های مدرن و مشهور ساخته شود. سبک گوتیک یکی از بهترین سبک‌هایی بوده که برای غرفه‌سازی بسیار مناسب است‌.

به دلیل اینکه معماری گوتیک یک حالت سنتی و تاریخی طور دارد لذا سبب می‌شود که غرفه یک نمای جذاب و دلنشین داشته باشد. برای ساخت یک غرفه نمایشگاهی بر اساس سبک گوتیک از برخی وسایل مانند چوب بلوط استفاده می‌کنند. چوب بلوط برای ساخت دیواره‌های غرفه به‌کار می‌رود. غرفه‌هایی که سبک گوتیک دارند از تنوع رنگی بالایی برخوردار هستند.

برخلاف دیگر سبک‌ها، در معماری گوتیک از رنگ‌های شاد و پرشور برای رنگ‌آمیزی دیواره غرفه و دکوراسیون استفاده می‌کنند‌. استفاده از این رنگ‌ها علاوه بر فراهم‌سازی یک مکان بانشاط و زیبا سبب می‌شود که افراد زیادی به غرفه شما جذب شوند و از آن بازدید کنند.

طراحی غرفه از طریق الگوبرداری از سبک گوتیک کمی دشوار است و فقط برخی از شرکت‌های خاص این کار را انجام می‌دهند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت غرفه‌سازی کبیرسازان است که با جدیدترین وسایل و تجهیزات روز، یک غرفه نمایشگاهی بی‌نظیر در راستای سبک گوتیک طراحی کرده و می‌سازد.

برای ساخت یک غرفه نمایشگاهی بر اساس سبک گوتیک از برخی وسایل مانند چوب بلوط استفاده می‌کنند. چوب بلوط برای ساخت دیواره‌های غرفه به‌کار می‌رود. استفاده از چوب بلوط برای غرفه‌سازی به تازگی مد شده است و زیبایی غرفه را چند برابر می‌کند.

سخن پایانی

با اینکه معماری گوتیک در چند قرن پیش وارد دنیای معماری شد اما امروزه از آن برای طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی و همچنین ساخت غرفه‌های خاص و ویژه استفاده می‌کنند. ظرافتی که در این سبک به‌کار می‌رود سبب شده است که تنها برخی از شرکت‌ها بتوانند آن را طراحی کنند. شرکت غرفه‌سازی کبیرسازان در عرصه طراحی و ساخت انواع غرفه‌های نمایشگاهی فعالیت می‌کند. اگر می‌خواهید صاحب یک غرفه زیبا و خاص به سبک گوتیک در نمایشگاه باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به شرکت غرفه‌سازی کبیرسازان بسپارید.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
طراحی و ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، هنری است که علم را با استراتژی ترکیب می‌کند تا...
13 جولای, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای رونق کسب‌وکار و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف هستند. رزرو غرفه،...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
تحول صنعت غرفه‌سازی صنعت غرفه‌سازی، همچون دیگر حوزه‌ها، شاهد تحولات چشمگیری است که آن را...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button