KABIR KARSAN

حداقل سایز و رنگ سیم یا کابل مورد استفاده در برق کشی غرفه

ساخت استند
23
November
2023
فهرست محتوا
ساخت استند
November 23, 2023

حداقل سایز و رنگ سیم یا کابل مورد استفاده در برق کشی غرفه

رنگ سیم غرفه و همینطور سایز آن با توجه به اینکه در چه ناحیه ای مورد استفاده قرار می‌ گیرند، متفاوت است. غرفه ‌ها مکان‌ هایی جهت به نمایش گذاشتن محصولات خود و بالا بردن شانس فروش آن ها می‌ باشند. پس از طراحی غرفه اقدام به ساخت آن می‌ شود.  با توجه به نوع غرفه، طراحی و ساخت آن می ‌تواند متفاوت باشد. کابل برق کشی غرفه نیز بسیار حائز اهمیت است.

هرچه طراحی غرفه چشم نواز ترباشد، افراد بیشتری جذب آن شده و فروش محصول مورد نظر افزایش پیدا می‌ کند. به همین دلیل برق کشی و نورپردازی اهمیت زیادی دارد. سیم کشی ها می‌ توانند به صورت روکار یا توکار باشند. از سیم چین، فازمتر، دریل شارژی، کابل و دریل هیلتی برای سیم کشی غرفه استفاده می‌ گردد.

 

برق غرفه ها

صفحه نمایش و تابلوهای تبلیغاتی برقی جهت نورپردازی وجود دارد. جهت اینکه مراجعه کنندگان بیشتری به غرفه خود داشته باشید، بهتر است نورپردازی آن را به نحو احسن انجام دهید به طوری که  بین بقیه غرفه‌ها، غرفه شما متفاوت باشد. مهم ترین موردی که می ‌تواند موجب افزایش فروش محصولات شما شود ایجاد یک صفحه نمایش است که نام شرکت شما را به بقیه نشان دهد.

دو قسمت قابل رویت و غیر قابل رویت در بخش پشتیبانی غرفه وجود دارد. که بخش قابل رویت قابل مشاهده است اما بخش غیر قابل رویت مکانی است که در آن وسایل نمایشگاه را ذخیره می‌ کنند. همچنین بخشی جهت استراحت نیز می‌ تواند وجود داشته باشد. این تیم پشتیبان، برق غرفه ها را با اجازه شهرداری تامین می‌ کند.

کابل

به چند سیمی که کنار هم قرار می ‌گیرند و درون یک غلاف عایق هستند و مجموعه‌ ای را تشکیل می ‌دهند، کابل می‌ گویند. اگر بخواهیم در ولتاژ ‌های بالاتر برق را انتقال دهیم، باید از کابل استفاده کنیم. به طور معمول ۳ عدد سیم در کابل ‌ها وجود دارد که عبارتند از: یک سیم فاز، یک سیم خنثی و یک سیم متصل به زمین.

بر اساس اندازه سطح مقطع، میزان ولتاژ عبوری و تعداد سیم ‌ها و… کابل ها را کد گذاری می‌ کنند. یک حرف، اعشار و دو عدد معرفی کد هستند. تعداد سیم‌های موجود در کابل را با عدد کنار اعشار می ‌توانیم متوجه شویم و ضخامت سیم را به کمک عدد کنار آن مشاهده کنیم. کابل برق انواع مختلفی دارد. به طور مثال: کابل فشار ضعیف، فیبر نوری، فشار قوی، کواکسیال.

هر قسمت از غرفه طبق استاندارد های مقررات ساختمانی نیاز به یک سیم یا کابل متناسب به آن قسمت دارد. عواملی مانند دمای محیط در انتخاب سایز مناسب سیم تاثیرگذار هستند. با توجه به نکات گفته شده، سیم مناسبی را خریداری کنید و استفاده از سیم خریداری شده و سیم کشی غرفه را بر عهده یک فرد متخصص بگذارید تا سیم کشی غرفه تان به درستی انجام شود.

 

حداقل سایز سیم غرفه برای برق کشی

علاوه بر رنگ سیم غرفه، جهت برق کشی باید مجوز انشعاب برق سه فاز را داشته باشید. از کابل سه رشته، حداقل شماره ۶ برای کابل اصلی استفاده می ‌شود. کابل اصلی کابلی است که برق را از کنتور به جعبه فیوز می‌ رساند. از سیم استاندارد شماره ۱.۵ برای لامپ ‌ها و لوستر ها استفاده کنید. برای اینکه زمان نصب سیم‌ ها بتوانید به آسانی آن ها را از هم تشخیص دهید، دو سیم با رنگ ‌های مختلف استفاده کنید.

از سیم شماره ۲.۵ جهت استفاده از پریزها استفاده شود. بهتر است غرفه تان دارای تلفن باشد. به همین دلیل از سیم ۴ رشته فویل ‌دار برای سیم تلفن استفاده کنید. زیرا ممکن است بخواهید خط جدیدی به تلفن اضافه کنید، ۴ رشته بودن آن بهتر است. برای پیشگیری از نویز هم نوع فویل ‌دار آن را استفاده کنید. از کابل کواسیال ۷۵ اُهم جهت سیم آنتن استفاده کنید.

از حداقل سیم شماره ۱۵ جهت اعلان حریق استفاده کنید. از چهار رشته مفتولی جهت کابل کولر استفاده کنید. از کابل پنج رشته مفتولی برای غرفه ‌ای که دارای سیستم ارت است استفاده شود و از سیم حداقل ۲.۵ برای جعبه فیوز تا کلید کولر آبی استفاده شود. از سیم شماره ۴ برای کولر گازی استفاده گردد. از سیم‌ های چسب خورده یا تکه تکه برای سیم کولر گازی استفاده نکنید.

نکات مهم در سیم کشی غرفه

مصرف درست برق و پیشگیری از هزینه‌ های اضافی فواید انتخاب سیم مناسب برای سیم کشی غرفه می ‌باشد. اگر می ‌خواهید سیمی که استفاده می ‌کنید دیرتر پوسیده شود، سیمی خریداری کنید که از مواد با کیفیت‌ تری ساخته شده باشد. در ادامه قصد داریم با ویژگی ‌های بهترین سیم ها جهت برق کشی غرفه آشنا شویم.

تو رفتگی یا برآمدگی در سطح سیم ‌ها نباید وجود داشته باشد. هادی سیم باید در مرکز عایق قرار گرفته باشد. جنس مسی بهترین جنس برای هادی است. اندازه و میزان عایق بودن سیم باید با یکدیگر تناسب داشته باشند. اگر می ‌خواهید احتمال اینکه پیشامد بدی رخ بدهد کمتر شود، لایه عایق ضخیم‌ تری انتخاب کنید‌. البته اینکه نسبت به سیم داخل لایه عایق ضخیم ‌تر باشد چندان مناسب نیست.

بیشتر از ۵۰ درصد آتش سوزی ‌ها به سبب خراب بودن سیم ‌ها یا کابل‌ ها و انتقال غیر اصولی برق، رخ می ‌دهند. به جهت پیشگیری از افتادن اتفاق‌ هایی نظیر این، باید از سیم‌ هایی با کیفیت بالا و با برند قابل اعتماد استفاده شود. به همین دلیل اگر می‌ خواهید خیالتان از این بابت راحت باشد از برند های معتبر و با کیفیت خرید کنید.

 

رنگ سیم غرفه در سیم کشی 

بر اساس یک سری استانداردها، سیم ها در رنگ ‌های مختلفی تولید می ‌شوند. سیم‌ هایی که دائماً دارای جریان برق هستند به رنگ مشکی اند. سیم ‌های خنثی یا نول به رنگ آبی و سفیداند. سیم‌ هایی که برای اتصال به زمین به کار می ‌روند یا همان سیم ارت، سبزاند. البته در کشور های مختلف ممکن است تفاوت‌ هایی وجود داشته باشد.

ترجیح خاصی برای سیم‌ های تک رشته و دو رشته وجود ندارد. اما برای سیم یا کابل های سه رشته از رنگ ‌های زرد یا آبی، سبز، قهوه ای یا مشکی استفاده می‌ شود. برای سیم یا کابل ۴ رشته از رنگ‌ های زرد یا سبز، خاکستری، مشکی، قهوه‌ای یا آبی استفاده می‌ گردد. برای سیم یا کابل ۵ رشته نیز رنگ‌ های زرد یا سبز آبی، مشکی، خاکستری یا قهوه‌ای استفاده می ‌شود.

طبق نشریه ۱۱۰ که استاندارد سیم و کابل ایران را بیان می کند، فاز اول به رنگ قرمز، فاز دوم به رنگ زرد، فاز سوم به رنگ مشکی هستند. رنگ بندی سیم‌ های سیستمDC  که بسیاری از سیستم‌ های باتری از آن استفاده می‌ کنند، به این صورت اند که اگر مثبت باشد قرمز، اگر منفی باشد مشکی و برای زمین از سفید یا خاکستری استفاده می ‌شود.

سخن پایانی

رنگ سیم غرفه و یا کابل های مختلف با توجه به اینکه در کدام ناحیه و به چه منظوری مورد استفاده قرار بگیرند، متفاوت اند‌. این سیم ها یا کابل ها دارای اندازه و رنگ های مختلفی هستند. شما جهت سیم کشی غرفه تان، ابتدا از سایز و رنگ آن ها آگاهی کسب کنید و با توجه به اطلاعات کسب کرده نسبت به خرید آن ها اقدام نمایید‌.

اینکه از چه نوع سیم و کابلی در سیم کشی غرفه تان استفاده کنید، تاثیر زیادی بر ظاهر و نور پردازی دارد. سعی کنید از مرغوب ‌ترین و با کیفیت‌ ترین نوع سیم یا کابل با سایز و رنگ مناسب استفاده کنید و جهت کار با آن ها از افراد با تجربه کمک بگیرید، تا احتمال رخ دادن پیشامد نامطلوب به حداقل برسد و استاندارد های لازم رعایت گردد.

شما عزیزان می توانید برای کسب آگاهی بیشتر  به سایت شرکت کبیر مراجعه کنید و با کارشناسان ما به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

در صنعت غرفه ‌سازی، تحولات جدیدی که اخیراً رخ داده‌ اند، به شکل چشم گیری...
6 می, 2024
در صنعت غرفه ‌سازی، تحولات جدیدی که اخیراً رخ داده‌ اند، به شکل چشم گیری...
6 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
6 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
6 می, 2024
رزرو غرفه در یک نمایشگاه، به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای شرکت‌ ها و...
6 می, 2024
رزرو غرفه در یک نمایشگاه، به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای شرکت‌ ها و...
6 می, 2024
با توجه به این که نظافت در فرآیند غرفه سازی یک کار تخصصی محسوب می...
29 آوریل, 2024
با توجه به این که نظافت در فرآیند غرفه سازی یک کار تخصصی محسوب می...
29 آوریل, 2024
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button