KABIR KARSAN

CNC چوب و فلز و کاربرد ان در غرفه

نمایشگاه-خودرو2
4
October
2023
فهرست محتوا
نمایشگاه-خودرو2
October 4, 2023

CNC چوب و فلز و کاربرد ان در غرفه

دستگاه cnc برای برش و حکاکی متریال هایی مثل چوب و فلز طراحی شده است، این دستگاه با سیستم کامپیوتری کار می کند، به طوری که برخی اعداد و کد وارد سیستم کرده و دستگاه با توجه به این اعداد و مختصات شروع به برش متریال می کند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر به موضوع CNC چوب و فلز بپردازیم.

CNC در غرفه

Cnc چیست؟

سی ان سی مخفف کلمه Computer Numerical Control به معنای دستگاه برش کامپیوتری است، همان طور که گفتیم این دستگاه با کد های مخصوصی کار می کند و با توجه به کد وارد شده با لیزر فلز یا چوب را برش می دهد. این دستگاه عامل سرعت دهی به بسیاری از کار های صنعتی است. دستگاه cnc با توجه به دقت بالایی که دارد و کد نویسی های از پیش طراحی شده توانایی انجام طرح ها و حکاکی های بسیاری را دارد.

 

انواع دستگاه cnc

دستگاه های cnc چوب و فلز با توجه به محور های دستگاه طبقه بندی می شوند، این تقسیم بندی بین ۲ تا ۵ محور است. هر چقدر تعداد محور ها کمتر باشد، دستگاه از نظر حرکتی و کارایی محدود تر است. به طور مثال دستگاه cnc دو محور پیشانی زنی، تراش کاری داخلی، خارجی و قلاویز زنی و سوراخ زنی را به راحتی انجام می دهد، این در صورتی است که دستگاه های سه محور  با توجه به کد نویسی دقیق تر و اضافه شدن قطعه x می تواند در کنار کارایی های دستگاه دو محور فرز کاری را نیز انجام دهد.

در دستگاه سی ان سی چهار محور با اضافه شدن قطعه جدید دستگاه قطعات ریز و پیچیده تر را برش کاری می کند. نام قطعه اضافه شده محور Y است.

آخرین و پر کار ترین دستگاه cnc پنج محور است این دستگاه می تواند همزمان دو قطعه مجزا را برش دهد نام این دستگاه CNC با محور Y و C است.

دستگاه cnc در غرفه

با توجه به سرعت دستگاه cnc و دقت بالای این دستگاه در غرفه سازی و زیبا سازی غرفه می تواند، تاثیر به سزایی بگذارد. سی ان سی با تراش دادن قطعات فلزی و چوبی ظریف در ساخت ویترین غرفه ظرافت ویترین را چند برابر می کند. البته برای کار با این دستگاه شما باید از افراد کار آزموده کمک بخواهید. سرعت بالای دستگاه چوب و فلز cnc به شما اجازه می دهد تا در کمترین زمان ممکن قطعات پیچیده در غرفه را آماده کنید.

برنامه نویس Computer Numerical Control

دستگاه Computer Numerical Control یک وسیله کامپیوتری است، این ابزار با کمک یک برنامه نویس شروع به کار می کند به طوری که برنامه نویس کد ها و اعداد را برای برش طرح مورد نظر وارد دستگاه می کند، دستگاه با توجه به کد های وارد شده شروع به برش و حکاکی طرح مورد نظر می کند. برای راه اندازی و کار با cnc حتما باید با برنامه نویسی و کد های کامپیوتر آشنا باشید وارد کردن یک کد اشتباه می تواند کل روند برش و حکاکی را منحل کند.

نحوه کار با cnc

نحوه کار با دستگاه بسیار ساده است، اپراتور یا برنامه نویس ابتدا کد ها را با توجه به طرح به صورت دستی وارد دستگاه می کند، دستگاه بعد از تایید طرح توسط اپراتور با توجه به داده های وارد شده شروع به برش به صورت خودکار می کند. در هنگام برش، کار دستگاه توسط اپراتور با یک رایانه کنترل می شود تا در صورت بروز خطا توسط دستگاه cnc لغو عملیات برش و حکاکی اجرا شود. البته درصد خطای دستگاه سی ان سی بسیار کم است.

اجزای دستگاه cnc چوب و فلز

دستگاه cnc از اجزای مختلفی ساخته شده است، این اجزا عبارتند از:

پایه دستگاه: این دستگاه با توجه به کاربرد های زیادی که در صنایع مختلف دارد و با توجه به پیچیده بودن طرح هایی که برش می دهد، بر روی یک پایه ثابت ساخته شده تا در هنگام کار لغزش یا جابجایی cnc باعث خراب شدن برش نشود.

سر پوش: اصلی ترین و مستحکم ترین بخش دستگاه cnc است، در این بخش برخی از قسمت های مهم دستگاه مانند اسپیندل و تنظیم کننده سرعت قرار دارد.

اسپیندل: این قطعه در بخش سر پوش قرار دارد و با یک لوله به سه نظام دستگاه وصل می شود تا در صورت نیاز به برش جدید قطعه را بچرخاند البته برنامه نویس می تواند با کد نویسی سرعت چرخش قطعه را با کمک اسپیندل به طور دقیق کنترل کند.

گیربکس: تمام افراد فنی با کلمه گیربکس آشنایی دارند، گیربکس یا جعبه نگهدارنده کنترل گر سرعت و دقت موتور های دستگاه است.

مته مرغک: قطعه روبروی اسپیندل است این قطعه به صورت مداوم می چرخد و برای محصولاتی که طول بلندی دارند به کار می رود به طوری که محصول را ما بین مته مرغک و اسپیندل قرار می دهند تا در هنگام برش قطعه جا به جا نشود. دستگاه cnc در غرفه بیشتر از این مته استفاده می کند.

کالسکه: این قطعه تکیه گاه کامپوزیت است، از بخش های مختلفی مانند اسلاید ترووس و زین ساخته شده است.

میز: اصلی ترین بخش در دستگاه cnc. میز است، میز نگهدارنده تمام قطعات از جمله کالسکه، بدنه دستگاه، پایه… را به عهده دارد این قطعه لرزش دستگاه را کاهش می دهد و باعث ساکن ماندن قطعات دستگاه می شود.

این موارد قطعات اصلی و بزرگ دستگاه cnc است، دیگر قطعات مانند کامپوزیت و اسلاید ترووس به ریز قطعات دستگاه معروف اند.

CNC غرفه

دستگاه cnc چوب و فلز در صنایع مختلف

دستگاه های چوب و فلز cnc صنایع مختلفی کارایی دارند مانند‌‌‌‌‌‌؛ ساخت تسلیحات،  منبت کاری، جواهر سازی، قطعه سازی خودرو همچنین cnc در غرفه نیز نقش مهم و گسترده ایی دارد. سی ان سی ها برای هر صنعتی متفاوت هستند به طوری که در جواهر سازی از دستگاه های بسیار کوچک و رومیزی  با دقت بسیار بالا استفاده می شود، در صورتی که cnc های ساخت قطعات خودرو بسیار بزرگ هستند. انتخاب سی ان سی برای هر صنعت به محور حرکتی و عامل کنترل گر آن بستگی دارد.

تفاوت دستگاه cnc چوب و فلز

بین دستگاه چوب و فلز cnc یک تفاوت مهم و آشکار وجود دارد آن هم نوع برش دهنده دستگاه است، به طور مثال:

دستگاه سی ان سی پلاسما: این دستگاه برای برش فلزات با کمک مشعل پلاسما کار می کند به طوری که برای برش دقیق و تمیز از گاز های فشرده و محور های الکتریکی استفاده می شود.

دستگاه واترجت cnc: این دستگاه با فشار و انرژی آب کار می کند البته گاهی برای بالا بردن استحکام دستگاه مقداری شن نیز به آب افزوده می شود. از این دستگاه بیشتر برای برش گرانیت و ساخت قطعات خودرو استفاده می شود. دستگاه cnc در غرفه نیز از این مدل است، دلیل به کارگیری این دستگاه برش دقیقی است که بدون اشعه و مشعل انجام می دهد.

دستگاه cnc حکاکی: این دستگاه مختص حکاکی بر روی چوب است و از محور های متعددی ساخته شده عملکرد این دستگاه اصطلاحا حفر بر روی چوب است. دستگاه حکاکی نیز یکی از دستگاه های cnc در غرفه است که کاربرد های فراوانی دارد.

کلام آخر

کار با این دستگاه ها در غرفه سازی کار راحتی نیست، شما برای ساخت قطعات با این دستگاه باید از نیروی متخصص و برنامه نویس ماهر استفاده کنید. هلدینگ کبیرسازان یکی از برترین هلدینگ های غرفه سازی می تواند بهترین انتخاب برای همکاری با شما باشد. در نظر داشته باشید استفاده از دستگاه  فلز و چوب cnc می تواند به آماده سازی غرفه شما سرعت ببخشد.

به مطالب این صفحه امتیاز دهید

امتیاز خود را ثبت کنید

رزرو غرفه در یک نمایشگاه، به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای شرکت‌ ها و...
10 می, 2024
رزرو غرفه در یک نمایشگاه، به عنوان یکی از اقدامات اساسی برای شرکت‌ ها و...
10 می, 2024
  در صنعت غرفه ‌سازی، تحولات جدیدی که اخیراً رخ داده‌ اند، به شکل چشم...
10 می, 2024
  در صنعت غرفه ‌سازی، تحولات جدیدی که اخیراً رخ داده‌ اند، به شکل چشم...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
در طراحی و ساخت غرفه‌ های نمایشگاهی، طبقه دوم یکی از جنبه‌ های مهم و...
10 می, 2024
با توجه به این که نظافت در فرآیند غرفه سازی یک کار تخصصی محسوب می...
29 آوریل, 2024
با توجه به این که نظافت در فرآیند غرفه سازی یک کار تخصصی محسوب می...
29 آوریل, 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button